békeTöbb évtizede folyik a küzdelem a "Kié a hangosabb?" furcsa játékban. A harc az utóbbi időben egyre viharosabbá vált. Már-már úgy tűnt, a zene egyik fontos alkotórésze, a dinamika végleg kárt vall, elsorvad korunk zenéiben.  

Örömhír, hogy új trend jelent meg a zeneiparban, ami remélhetőleg véget vet a zene értékeit gyilkoló hangerő-háborúnak (Loudness War).  A dinamikus zene újra tért hódít, maga mögé utasítva a túlkompresszált dinamikátlan számokat.  Az igényesen kevert és dinamikusra masterezett zenéink sokkal erőteljesebben szólnak majd a TV csatornákon, közvetítéseken és a zenemegosztó felületeken. Ezen kívül az otthoni mp3 lejátszókba és a hi-fi berendezésekbe is be lesz építve egy hangerő normalizáló program, ami kiegyenlíti az egymás után következő számok hangerejét.

 Hogy működik ez a gyakorlatban?

Stereo wavesHa egymás után lejátszunk egy rock nótát a 80-as évekből, majd egy EDM track-et 2017-ből, hallani fogjuk a jelentős hangerőkülönbséget. A kettő közül a hangosabbat, az újabbat erőteljesebbnek, jobbnak halljuk, egyszerűen azért, mert így működik a hallásunk. Emiatt jobban szólónak ítéljük a 2017-ből való felvételt, mert jóval hangosabbra lett masterezve, annak ellenére, hogy dinamika tartománya jóval szűkebb, mint a másik számé a 80-as évekből. Egész más lesz viszont a hatás, ha ez a két dal egymás után következik mondjuk az Itunes-on, Spotify-on vagy akár a Youtube-on. Miért? Mert mindkét dal átmegy a normalizáló programon. A 80-évekből származó dalt a kiegyenlítő program felhangosítja az átlag (standard) szintre, megőrizve a zene teljes dinamika tartományát. A 2017-ből származó Elekto track-et pedig lehalkítja ugyanerre a szintre. A 80-as években kevert és masterezett szám sokkal dinamikusabban, élőbben, dögösebben, sőt sok esetben hangosabban fog szólni a mai túlkompresszált daloknál!

Mi a helyzet a klubokkal? Ma még azon versengenek a producerek és zenekészítők, hogy kinek a zenéje szól hangosabban, de előbb-utóbb a klubokban  is meg fog jelenni a normalizáló rendszer, a média többi területéhez hasonlóan.

Hogyan tartsunk lépést az új trend-el?

Jótanácsom:  Kedves zenészek, zeneszerzők, producerek, mindenképp őrizzétek meg régi és új zenéitek keverését master bus kompresszor és limiter nélküli változatban! Higgyétek el, jó hasznát veszitek majd, mert az új hangos az, ami dinamikus!

Folk Iván